Hyvis.fi

Hyvis
on sähköinen sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu





HYVIS on hyvinvoinnin ja sähköisen asioinnin ratkaisu, josta löytyy asiantuntijoiden tarkistamaa, luotettavaa tietoa hyvinvoinnista ja terveydestä (Paukkala 2013). Se on julkisen sektorin alueellinen portaali sähköiseen asiointiin, ja pitää sisällään kolme eri osa-aluetta: julkinen portaali Hyvis.fi ammattilaisille ja kansalaisille, ammattilaisen Hyvis sekä OmaHyvis kansalaisten asiointiin (Ketonen 2016; Piiroinen 2016).



Palvelut tuottaa Medi-IT:n tytäryhtiö Hyvis-ICT. Portaali on käytössä 1,2 miljoonan suomalaisen terveydenhuollossa Etelä-Karjalassa, Etelä-Savossa, Keskisuomessa, Päijät-Hämeesa, Etelä-Pohjanmaalla, Itä-Savossa ja Kymenlaaksossa. Päijät-Hämeessä Hyvis on otettu käyttöön syksyllä 2014. (Ketonen 2016; Piiroinen 2016.)



Hyviksen tarkoituksena on mahdollistaa monipuolinen ja monikanavainen sähköisten palveluiden kehittäminen sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Se toimii sote-palveluiden asiointialustana ja on yhteensopiva muiden hallinnonalojen sähköisten palveluiden kanssa. Hyviksen palvelut ovat kansallisesti määriteltyjä, ja se toimii organisaatio- tai kuntarakenteista riippumattomana. (Paukkala 2103.)



OmaHyvis -palvelun käyttö vaatii kansalaiselta sisänkirjautumisen ja sähköisen asioinnin sopimuksen tekemisen. Palvelun tarkoituksena on turvallisesti ja luotettavasti mahdollistaa kansalaisen ja julkishallinnon organisaatioiden välinen kanssakäyminen. Palvelun avulla kansalainen voi itse osallistua oman terveytensä hoitoon ja saa mahdollisuuden toimia ja tehdä itse. (Paukkala 2013.)




Hyvis mobiili on sähköisen asiointipalvelun mobiiliversio. Käyttöönottojen edetessä Hyvis mobiili julkaistaan ladattavaksi ensin Androidiin ja myöhemmin myös muihin mobiililaitteisiin. Mobiilisovelluksen palveluja käytetään kirjautumalla sisään pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. (Hyvis-ICT, 2016.)




Ammattilaisen hyvis


Ammattilaisen Hyviksen tarkoituksena on tarjota ammattilaisille monipuolisia välineitä yhteydenpitoon asiakkaan kanssa. Palvelu antaa keskitetyn sähköisten palveluiden näkymän ja työkalut ammattilaisten käyttöön sekä integraatiot taustajärjestelmiin. (Paukkala 2013.) Integraatioalusta hakee kansalaisten tiedot väestötietojärjestelmästä sekä tallentaa tiedot asiointisovelluksen tietokantaan. Sairaanhoitopiirit tuottavat kukin haluamaansa sisältöä oman alueensa Hyvis.fi – sivuille. Sisältö rakentuu sellaiseksi, miten se palvelisi kohderyhmää parhaimmalla mahdollisella tavalla. Hyvis sisältää sähköisen asioinnin toiminnallisuuksia kansalaisille, sekä ammattilaisille, muun muassa suojatun viestinvälityksen, ajanvarauksen, palveluhallinnan, spontaanin palautteen, lomakkeiston ja hoitoon hakeutumisen. (Hyvis-ICT,2016.)



Ei kommentteja: