HYVIS on hyvinvoinnin ja sähköisen asioinnin ratkaisu, josta
löytyy asiantuntijoiden tarkistamaa, luotettavaa tietoa hyvinvoinnista ja
terveydestä (Paukkala 2013). Se on julkisen sektorin alueellinen portaali
sähköiseen asiointiin, ja pitää sisällään kolme eri osa-aluetta: julkinen
portaali Hyvis.fi ammattilaisille ja kansalaisille, ammattilaisen Hyvis sekä
OmaHyvis kansalaisten asiointiin (Ketonen 2016; Piiroinen 2016).
Palvelut tuottaa Medi-IT:n tytäryhtiö Hyvis-ICT. Portaali on
käytössä 1,2 miljoonan suomalaisen terveydenhuollossa Etelä-Karjalassa,
Etelä-Savossa, Keskisuomessa, Päijät-Hämeesa, Etelä-Pohjanmaalla, Itä-Savossa
ja Kymenlaaksossa. Päijät-Hämeessä Hyvis on otettu käyttöön syksyllä 2014.
(Ketonen 2016; Piiroinen 2016.)
Hyviksen tarkoituksena on mahdollistaa monipuolinen ja
monikanavainen sähköisten palveluiden kehittäminen sosiaali- ja
terveydenhuoltoon. Se toimii sote-palveluiden asiointialustana ja on
yhteensopiva muiden hallinnonalojen sähköisten palveluiden kanssa. Hyviksen
palvelut ovat kansallisesti määriteltyjä, ja se toimii organisaatio- tai
kuntarakenteista riippumattomana. (Paukkala 2103.)
OmaHyvis -palvelun käyttö vaatii kansalaiselta sisänkirjautumisen ja sähköisen asioinnin sopimuksen tekemisen. Palvelun tarkoituksena on turvallisesti ja luotettavasti mahdollistaa kansalaisen ja julkishallinnon organisaatioiden välinen kanssakäyminen. Palvelun avulla kansalainen voi itse osallistua oman terveytensä hoitoon ja saa mahdollisuuden toimia ja tehdä itse. (Paukkala 2013.)
Hyvis mobiili on sähköisen asiointipalvelun mobiiliversio.
Käyttöönottojen edetessä Hyvis mobiili julkaistaan ladattavaksi ensin
Androidiin ja myöhemmin myös muihin mobiililaitteisiin. Mobiilisovelluksen
palveluja käytetään kirjautumalla sisään pankkitunnuksilla tai
mobiilivarmenteella. (Hyvis-ICT, 2016.)
Ammattilaisen Hyviksen tarkoituksena on tarjota
ammattilaisille monipuolisia välineitä yhteydenpitoon asiakkaan kanssa. Palvelu
antaa keskitetyn sähköisten palveluiden näkymän ja työkalut ammattilaisten
käyttöön sekä integraatiot taustajärjestelmiin. (Paukkala 2013.)
Integraatioalusta hakee kansalaisten tiedot väestötietojärjestelmästä sekä
tallentaa tiedot asiointisovelluksen tietokantaan. Sairaanhoitopiirit tuottavat
kukin haluamaansa sisältöä oman alueensa Hyvis.fi – sivuille. Sisältö rakentuu
sellaiseksi, miten se palvelisi kohderyhmää parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Hyvis sisältää sähköisen asioinnin toiminnallisuuksia kansalaisille, sekä
ammattilaisille, muun muassa suojatun viestinvälityksen, ajanvarauksen,
palveluhallinnan, spontaanin palautteen, lomakkeiston ja hoitoon hakeutumisen.
(Hyvis-ICT,2016.)
Keski-iän ylittäneenä Matille herää kiinnostus omaan terveyteensä. Pehmeällä sohvalla takkatulen ääressä kosketus mobiilisovellukseen HYVIS matille aukeaa tietoa, mitä HYVIS voi tarjota.
Ajankohtaista ovat influenssarokotukset
Keski-iän ylittäneenä Matille herää kiinnostus omaan terveyteensä. Pehmeällä sohvalla takkatulen ääressä kosketus mobiilisovellukseen HYVIS matille aukeaa tietoa, mitä HYVIS voi tarjota.
Ajankohtaista ovat influenssarokotukset
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti