torstai 17. marraskuuta 2016

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen digitaalisen osaamisen tavoitteet ja arviointi



Työelämän muutokset


Digitalisaation myötä työn sisällöt, työtavat, osaamistarpeet ja johtaminen muuttuvat. Palvelualojen työnantajien PALTA ry:n  julkaiseman Digitalisaatio palvelualoilla -pysyykö Suomi mukana digikehityksessä - raportin mukaan palvelualojen työn sisällön ja luonteen muutoksen taustalla vaikuttavia asiota ovat 

  • asiakastarpeiden muutos, 
  • kehittyvä teknologia,
  • liiketoiminnan monikanavaisuus sekä 
  • tuote- ja palvelutarjoamien monipuolistuminen. 

Digitalisaation aiheuttama muutos on kansainvälinen ilmiö, jonka seurauksena työntekijältä edellytetään ammatillisen pätevyyden lisäksi 

  • luovuutta
  • kyseenalaistamista, 
  • ongelmien hahmottamista ja ratkaisukykyä, 
  • jatkuvaa oppimista, 
  • innostumista ja uteliaisuutta uusista asioista

Muuttuvassa työ- ja liiketoimintaympäristössä vaaditaan aiempaa enemmän 
  • aloitteellisuutta ja itsenäisyyttä sekä 
  • kykyä hallita kokonaisuuksia.  
Ihmisen luovuus, empatia ja tunneälykkyys nousevat työntekijöissä arvostetuiksi ominaisuuksiksi teknologian ja robotiikan korvatessa työtehtäviä.
Raportin mukaan vuonna 2020 yli kolmannes useimpien työtehtävien ydinosaamisista tulee olemaan sellaisia taitoja, joita ei vielä vuonna 2015 pidetty tehtävän kannalta oleellisina.
  


Sähköisten palveluiden edellyttämä osaaminen sosiaali- ja terveysalalla 

Sosiaali- ja terveysalan sähköisten palveluiden käyttöönoton yhteydessä on huolehdittava henkilöstön osaamisen kehittymisestä, sillä teknologian välityksellä tapahtuvan vuorovaikutus tulee lisääntymään.

Laadukkaiden ja asiakkaiden kannalta toimivien ja luotettavien sähköisten palveluiden tarjonnassa korostuu henkilöstön osaaminen ja ohjauksessa viestintätekniset taidot.

Kansalaisille suunnattujen sähköisten palveluiden edellyttämää osaamista  terveysalalla kartoittaneen tutkimuksen mukaan sähköiset palvelut 
  • muuttavat monelta osin terveysalan prosesseja ja käytäntöjä,  
  • käyttöönotto edellyttää koko henkilöstöltä kehittämisvalmiutta ja – halukkuutta, 
  • motivaatiota uuden oppimiseen sekä 
  • sitoutumista sähköisten palveluiden käyttöönottoon.  



Sote-tieto hyötykäyttöön 2020 -strategiassa mainitut sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia koskevat koulutus- ja osaamistavoitteet


Sosiaali- ja terveysministeriön sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisen tiedonhallinnan
strategian tavoitteena on 


  • tukea sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamista ja kansalaisten aktiivisuutta oman hyvinvointinsa ylläpidossa parantamalla tiedonhallintaa ja lisäämällä sähköisiä palveluja. 
Tavoitteisiin pääsemiseksi on olennaista saada sote-tieto hyötykäyttöön ja jalostaa sitä tietämykseksi, joka auttaa niin palvelujärjestelmää kuin yksittäistä kansalaistakin. 



Pohjois-Karjalan alueella toteutetussa ASSI - sähköisten palveluiden kehittämishankkeessa todettiin, että sähköisiä palvelujen käyttöönotto edellyttää henkilöstön 
  • perusteellista käyttökoulutusta 
  • perehdytystä esimerkiksi sosiaalisen media käyttöön  
  • ohjauskoulutusta asiakkaiden sähköisten palveluiden käyttöön. 

ASSI-hankkeen tuloksena terveysalan ammattilaisen digitaalinen osaamisen katsotaan koostuvan seitsemästä osaamisalueesta 

1) tieto- ja viestintätekniset taidoista, jotka ovat 
  • tieto- ja viestintätekniikan perustaidot,
  • tietosuoja ja -turva osaaminen,
  • luotettavan tiedon haku ja hyödyntäminen asiakastyössä
  • sähköisen toimintaympäristön kehittäminen ja palveluympäristön sisällön päivitys
  • sähköisten sovellusten ja palvelujen käyttö ja hallinta sekä
  • mobiilipalvelujen käytön osaaminen.


Perustaitojen avulla ammattilainen 
  • pystyy käyttämään ja hyödyntämään tieto- ja viestintäteknisiä laitteita ja ohjelmia päivittäisessä työssään.
  • toimii työssään tietosuoja- ja -turva-asiat huomioiden. 
  • tietää, mitä hänen pitää kertoa asiakkaalle tietosuojasta ja tietoturvallisuudesta
  • osaa ohjata asiakasta käyttämään sähköisiä terveyspalveluja turvallisesti.



2) vuorovaikutteinen verkkoviestintä ja vuorovaikutustaidot, jotka ovat 
  • asiakkaan kohtaaminen erilaissa toiminta-ympäristöissä 
  • verkkoviestintäosaaminen


Perusosaamisen avulla ammattilainen mm.
  • hallitsee vuorovaikutuksen missä toimintaympäristössä tahansa. 
  • tietää miten viestintätapa ja kohtaaminen muuttuvat verkkoviestinnässä 
  • osaa käyttää puheen ja kuvayhteyden sekä kirjallisen viestinnän keinoja 
  • osaa arvioida, mitä asioita ja miten voi verkossa asiakkaalle viestiä, 
  • osaa vastata asiakkaan kysymyksiin tutkittuun tietoon pohjautuen 
  •  osaa ohjata  ja motivoida haastattelun keinoin asiakasta verkossa tapahtuvaan omahoitoon ja itsehoidon tukemiseen.


3) itsensä johtaminen ja asiantuntijuus, jotka ovat 
  • muutososaaminen
  • oman työn kehittämisosaaminen
  •  sisäinen yrittäjyys 
  •  ajan hallinta.

Perustaitojen avulla ammattilainen  
  • on sitoutunut uusiin palveluihin ja työ- ja toimintatapoihin
  • omaa sisäistä yrittäjyyttä, yrittäjämäistä toimintaa
  • osallistuu oman työn kehittämiseen 
  • osaa mukautua ajan hallinnan muutokseen, kun osa normaalista vastaanottotyöstä tapahtuu sähköisesti. 

4) myönteinen asenne sähköisten palvelujen ja tietotekniikan käyttöön käsittäen
  • myönteisen asenteen
  •  innostusta ja motivaatiota
  •  sitoutumista yhdessä sovittujen sähköisten palvelujen käyttöön 
  •  joustavuutta
  •  halua oppia ja kokeilla uutta.


Perustaitojen avulla ammattilainen 
  •  ohjaa mielellään asiakkaita käyttämään sähköisiä terveyspalveluja ja kehittää niitä.
  • mahdollistaa asiakkaille tasa-arvoiset mahdollisuudet ottaa palvelu käyttöön
  •  omaa kyvyt toimia joustavasti
  •  haluaa oppia ja kokeilla uutta 
  • osaa antaa rakentavaa palautetta.


5) laaja-alaisesta palvelukokonaisuusajattelusta ja  palvelujen asiakaslähtöisyydestä 

  • tietoisuudesta vaikuttavista sähköisistä palveluista ja niiden hyödyntämisestä asiakastyössä,
  • asiakkaan palveluvaihtoehtojen ymmärtämisestä
  • yksilöllisesti ja asiakaslähtöisesti kohdennetusta palveluosaamisesta ja verkosto-osaamisesta
  • asiakaslähtöisyyden ymmärtäminen
  • sähköisten palvelujen asiakaslähtöinen kehittäminen ja käyttöönotto,


Perustaitojen avulla ammattilainen 
  • tuntee laajemmin kuin oman organisaation sähköiset palvelut 
  • tunnistaa sähköisten palvelujen hyödyntämismahdollisuudet asiakastyössä
  • ymmärtää laajasti koko palvelukokonaisuus, asiakaslähtöisyyden ja niihin liittyvät asiat. 
  •  osaa arvioida, minkälaiset palvelut asiakkaalle sopivat ja valita juuri hänelle soveltuvat palvelut, joista osa voi olla sähköisiä. Sähköisiä palveluja tarjotaan niille, jotka siitä hyötyvät. Sähköisten palvelujen rinnalla tulee olla myös perinteisiä vaihtoehtoja


6) moniammatillisesta ketterän kehittämisen ja käyttöönoton osaamisesta 
  • palvelujen arviointiosaaminen
  • moniammatillinen kehittämisosaaminen 
  • hyvien käytänteidenjakaminen
  •  työyhteisön kehittäminen ja alueellinen kehittäminen


Perustaitojen avulla ammattilainen 
  • ymmärtää sähköisten palveluiden kehittämisen ja ketterän käyttönoton moniammatillisen yhteistyö
  • osaa hahmottaa sähköisen palvelun edellyttämää toimintaprosessin muutosta. 
  • osaa hyödyntää erilaisia kehittämistyön menetelmiä, kuten palvelumuotoilun menetelmiä, kehittämistyössä. 
  •  osallistuu sähköisen palvelun käyttöönoton suunnitteluun, käyttöönottoon ja sen arviointiin.
  • osaa hyödyntää hyviä käytäntöjä ja huomioida kehittämistyössä työyhteisön kehittäminen ja alueellinen kehittäminen. 
  • omaa rohkeutta hyödyntää sähköisiä palveluja asiakastyössä
  • osaa hyödyntää kehittämisprojektissa organisointikykyä ja johtamisosaamista 


7) monikanavaisen terveysvalmennuksen ja ohjausosaamisen taidot 
  • uudenlaisen asiakaspalvelun lähestymistavan omaksuminen
  • asiakkaan ohjaus ja valmennus sähköisten palvelujen käyttöön 
  • sähköisten palvelujen monikanavainen markkinointi 
  • sähköisten palvelujen hyödyntäminen asiakkaan omahoitoon, terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen 
  • asiakkaan ohjauksen tarpeen ja hyödyn yksilöllinen arviointi
  •  erilaisten sähköisten palvelujen ohjausmenetelmien suunnittelu ja toteutus huomioiden erilaiset asiakkaat ja asiakasryhmät sekä ohjauksen arviointi


Perustaitojen avulla ammattilainen osaa 
  • arvioida asiakkaan ohjauksen tarvetta ja hyötyä yksilöllisesti.

  • kartoittaa asiakkaan tarpeet ohjaukselle ja huomioida hänen lähtötasonsa ja kokemuksensa. 

  • osata arvioida asiakkaan osaamista käyttää sähköisiä palveluja 
  • tunnistaa myös erilaisia asiakasryhmiä, huomioida heidän ohjaustarpeensa
  • ja osaa suunnitella ohjauksen monikanavaiset menetelmät. 
  •  osaa hyödyntää motivoivaa haastattelumenetelmää ohjauksessa erilaisia viestintäkanavia käyttäessään. 
  • osaa arvioida ohjausta ja sen vaikutusta asiakkaan omahoitoon ja hyvinvointiin osana asiakkaan palvelupolkua. 

Sähköinen asiointi muuttaa terveydenhuollon 
ammattilaisen roolia potilaan 




Ei kommentteja: